زمان چیست؟؟؟
نیکان
جمعه 24 شهريور 1396برچسب:نیکان، فرهنگی، اجتماعی, :: 14:17 ::  نويسنده : علی یگانه

براساس مفهوم عام زمان، هر کجا که فعل، حرکت و غیریت باشد، زمان نیز وجود دارد. در نتیجه در عالم وحدت که هیچ غیریتی وجود ندارد، زمان نیز بیمعنی است.

طبق یک تقسیمبندی جالب و جدید، زمان به دو بخش آفاقی و انفسی تقسیم میشود.

زمان آفاقی: معیار این نوع از زمان حرکت زمین، خورشید و سایر اجرام و کرات آسمانی است، بنابراین این زمان، نسبی است. یعنی به نسبت معیارهای مختلفی که براساس آنها سنجیده میشود، متفاوت است.

زمان انفسی: معیار سنجش این زمان روحیات و احوال انسان  و به عبارت دقیقتر و بهتر «تعاقُب حوادث» میباشد. به عنوان مثال زمان برای یک انسان غمگین با یک انسان شاد و یا یک انسان مرفه با یک انسان تنگدست مساوی نیست. باید توجه داشت که زمان انفسی تنها یک حالت و احساس روانی نیست.

در برخی از روایات آمده که روز عاشورا حدود 60 ساعت به طول کشیده و بیشتر محققان و پژوهشگران نیز به جعلی بودن این دسته از روایات رأی دادهاند. در حالی باید توجه داشت که زمان ذکر شده در این روایات از نوع انفسی بوده و نباید آن را با زمان آفاقی و زمان معمولی مقایسه کرد. با توجه به وقوع حوادث عمیق بسیار در روز عاشورا مانعی ندارد مدت زمان این روز را بیشتر از 24ساعت دانست.

ارتباط زمان آفاقی با انفسی:

براساس تقسیم بندی زمان به آفاقی و انفسی میتوان دو فرد را در نظر گرفت که یکی غمگین و دیگری خوشحال است و با اینکه از لحاظ آفاقی برای هر دو فرد مثلا 1 ساعت سپری شده ولی مدتزمان سپری شده برای فرد غمگین از لحاظ انفسی خیلی بیشتر است.

لازم به ذکر است که اگر حالات روحی فردی شدت یابد، آنگاه زمان انفسی بر آفاقی تأثیر گذاشته و تقریبا یکی می‌شوند. به عنوان مثال وقتی که نصرت کریمی به خاطر ساخت فیلم محلِّل دستگیر شد و چند ماهی را در زندان به سر برد، یک شب که خبر حکم اعدامش را به او آوردند، از هول این خبر، تمام موهایش تا صبح سپید شده و همانند زمان انفسی، زمان آفاقی نیز برای او به سرعث سپری گشته و پیر شد.

در برخی از آیات قرآن کریم چنین اوصافی در مورد روز قیامت ذکر شده است: به عنوان مثال در سوره مبارکه مزّمِّل میخوانیم: «... يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا»  قیامت روزی است که کودکان را پیر میکند.

 

علاوه براین باید گفت: زمان ملکوتی مافوق همه این زمانهاست، چراکه کسی که در زمان ملکوتی به سر میبرد، مانند کسی که بالای پشت بام ایستاده و مثلا یک کاروان شتر را با هم میبیند. در حالی که سایر افراد همانند کسی هستند که داخل زیر زمین است و از لای یک پنجره کوچک به این کاروان نگاه میکند که طبیعتا این شترها را تک تک میبیند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: